Week van de Scheidsrechter

woensdag 9 oktober 2024, 12:24

Dinsdag 24 september had ik de eer om als scheidsrechter de wedstrijd van NAC O16 tegen ESFA O16 te leiden. Dit was een enorm mooie ervaring en een goede test van mijn kwaliteiten als scheidsrechter. Mij is gevraagd een stukje te schrijven voor op de kanalen van onze club. Nu is het zo dat ik hier in detail kan uitleggen hoe de wedstrijd verliep, maar met een 8-2 overwinning van NAC denk ik dat de meesten dit wel kunnen raden (en mochten jullie echt nieuwsgierig zijn, ik loop regelmatig over het sportpark). Naast scheidsrechter ben ik ook een voetballer en voetballiefhebber.

Ik wil van deze gelegenheid dan ook graag gebruik maken om namens mij een dankwoord uit te spreken naar het scheidsrechterskorps van VV Zundert. Onze scheidsrechters staan wekelijks klaar om alle wedstrijden die zich op ons mooie sportpark plaatsvinden in goede banen te leiden. Helaas is het fluiten van wedstrijden soms een ondankbare taak. Velen onder ons zullen weleens kritiek gehad hebben op een scheidsrechter, waarschijnlijk ook die van onze club. Toch staan zij wekelijks voor alle spelers klaar. Dit allemaal omdat wij dit met plezier doen en op de juiste manier zijn opgeleid. VV Zundert heeft een enorm goede opleiding voor scheidsrechters waarvoor wij Stefan Lammerse al jaren en recentelijk ook Mivan Mufti enorm dankbaar mogen zijn. Het is dan ook niet voor niets dat we een ARAG certificaat hebben waarop wij heel trots mogen zijn. Vanaf de JO14/JO15 worden jeugdspelers opgeleid als scheidsrechter. Zij behalen dan vaak hun eerste pupillenscheidsrechters-diploma. Dit is de eerste stap. Hierna zullen zij beginnen met wedstrijden van de jongste jeugd en later doorstromen naar het fluiten op een groot veld. Dit alles onder toeziend oog van onze twee coördinatoren, die deze jonge scheidsrechters, maar ook de meer ervaren scheidsrechters, met veel passie begeleiden. Hiervoor grote dank heren! Daarnaast zou ik alle ouders en leiders willen bedanken die met regelmaat of sporadisch de vlag hanteren en zo ons als scheidsrechters ondersteunen langs de lijn. Ook jullie zijn van onschatbare waarde.

Als laatste zou ik graag Mivan Mufti en Lars van de Heikant bedanken voor het ondersteunen tijdens de wedstrijd tussen NAC en ESFA als mijn assistenten. Zonder jullie was het niet zo verlopen heren!

Mocht er ambitie opborrelen om te gaan fluiten en om wellicht ooit ook een keer ook zo’n mooie kans te krijgen als ik heb gehad, spreek dan Stefan of Mivan een keer aan en ga met hen op zoek naar de mogelijkheden. Voor iedereen zijn er leuke wedstrijden om te fluiten!

Zoals Danny Makkelie eens gezegd heeft: ‘Er is niets mooier dan het vak arbitrage, je moet het alleen doen om te weten hoe mooi het is.’