VV Zundert Hartveilig!

maandag 28 maart 2011, 19:43

Sinds enkele weken hangt op sportpark de Wildert aan de buitenzijde van de kantine een automatische externe defibrillator. Op verzoek van het bestuur werd deze defibrillator in het kader van het AED-project 'Hart voor de Baronie' door de stichting Zundert Hartveilig geplaatst. Vanuit de vereniging werd het initiatief genomen om aan de deelnemers van de cursus Eerste Hulp bij Sport Ongevallen ook een cursus hulpverlener aan te bieden zodat leden van de vereniging daadwerkelijk in actie kunnen komen bij hartfalen.

De EHBO afdeling Zundert werd bereid gevonden deze cursus te verzorgen. Op de maandagen 21 en 14 maart werden de 12 deelnemers het reanimeren en het gebruik van een AED met een theoretisch en practisch gedeelte eigen gemaakt. De twaalf deelnemers, trainers, leiders en kantinebeheerders van de vereniging volgden met succes de cursus en ontvingen het AED-certificaat en het reanimatie diploma. Alle geslaagden werden daarna direct bij AED-alert aangemeld zodat niet alleen de vereniging maar ook de Zundertse gemeenschap in één klap 12 hulpverleners rijker is.

De komende maandagavonden 28 maart, 4, 11 en 18 april vervolgen de deelnemers onder leiding van verzorger Jan Luijkcx en geassisteerd door Ruud Verheijen en Bernice Boot de cursus Eerste Hulp bij SportOngevallen. De onderwerpen het herkennen van stoornissen,  sporthygiëne,  blessurepreventie  en omgaan met ernstige sportblessures worden behandeld en in praktijk gebracht.