VV Zundert stopt met G-voetbal

maandag 28 augustus 2017, 21:00

Met pijn in het hart heeft het bestuur, na uitvoerig overleg met de begeleiding van het G-team, besloten te stoppen met het G-voetbal. Achtentwintig jaar lang maakte deze bijzondere, zeer sportieve en sociale tak van het voetballen deel uit van onze vereniging. Het besluit om te stoppen was daarom niet gemakkelijk. De reden is echter eenvoudig en simpel: In de gemeente Zundert is nooit kwantitatief voldoende potentieel geweest voor twee G-teams.

Een korte historie:

28 jaar geleden startte Zundert, na een grondig vooronderzoek met G-voetbal. Na gesprekken met diverse instanties en een informatie-avond voor belangstellenden en ouders werd vastgesteld dat verantwoord starten mogelijk was. Ook de algemene ledenvergadering van oktober 1989 gaf groen licht. VV Zundert kreeg door de KNVB een regionale functie toebedeeld: In de regio Zundert mocht VV Zundert het voetballen voor mensen met een beperking verzorgen.

Met een tiental spelers werd met trainen gestart en kort daarop ging het team deelnemen aan de door de KNVB georganiseerde competitie voor G-teams. Het Zundertse team was een graag geziene gast en speelde gezellig en sportief haar wedstrijden. Binnen enkele jaren groeide het team uit naar een groep van rond de 15 spelers en speelsters. De G-spelers zorgden voor een vrolijke noot op het sportpark en genoten uitbundig van elk gemaakt doelpunt.

In 2007 viel het G-team uit elkaar. Een ontevreden leider bood de spelers aan bij de zustervereniging, die daarop besloot, zomaar uit het niets met G-voetbal te starten. KNVB en VV Zundert waren zeer teleurgesteld in de gang van zaken, maar konden niet voorkomen dat een 2e G-team in de gemeente werd opgestart. Vanaf dat moment moesten beide verenigingen hard werken en inventief zijn om een volwaardig team op de been te brengen. Hetgeen bij beiden dan ook niet altijd lukte.

VV Zundert zocht naar een oplossing en wist deze in oktober 2010 net over de grens te vinden bij het G-voetbalteam van Maria-ter-Heide. Een zevental Belgische jongens completeerden het Zundertse team en deze “internationale” samenwerking leidde een seizoen later tot een eerste G-kampioenschap in de geschiedenis van onze vereniging. Onze G-voetballers wisten niet wat hen overkwam en het feestje werd dan ook uitbundig gevierd. Ondertussen groeide de aanwas van Belgische jongens met een beperking en schreef Zundert twee teams in bij de KNVB. Aangezien het voetbalniveau van de spelers sterk uiteen liep werd het eerste team door de KNVB in de hoogste G-klasse ingedeeld. Het team speelde vier seizoenen op A-niveau, steeg elk jaar een plaatsje in het klassement en wist uiteindelijk éénmaal kampioen te worden. Daarnaast wist de ploeg zich alle seizoenen voor de bekerfinale te plaatsen. Alleen in de derde finale wisten de roodwarte G-mannen zich tot bekerwinnaar te kronen. Het tweede team speelde haar wedstrijden op het lagere C-niveau en wist meestal een plaats in de middenmoot te bemachtigen. Plezier maken en met z'n allen sportief bezig zijn was het motto van dit team.

Door o.a. verhuizingen binnen de woongroepen en gezondheidsproblemen werd de inbreng van echte Zundertse spelers de laatste seizoenen erg minimaal. Daarnaast is het Belgische G-team gefuseerd met een andere Belgisch G-vereniging, Noorse SV uit Kapellen en spelen diverse Belgische spelers sinds afgelopen seizoen onder de vlag van MOC '17. Logistieke problemen maken het komend seizoen onmogelijk dat voldoende Belgische jongens de Zundertse gelederen kunnen komen versterken. Dit alles samen betekent het (voorlopige) einde van het G-voetbal bij VV Zundert.

Tot slot:

Het besluit om te stoppen met G-voetbal doet sportief en sociaal gezien pijn. Het bestuur en de begeleiding is er echter van overtuigd, in het belang van het Zundertse G-voetbal, dat het een wijze keuze is die het G-voetbal in de gemeente alleen maar ten goede kan komen!

VV ZUNDERT bedankt alle vrijwilligers en sponsor Bouwcenter Nelemans die zich de afgelopen 28 jaar hebben ingezet voor het G-voetbal bij onze vereniging.

Chapeau aan hen die het toekomt!