V.V. Zundert op ARAG Fairplay workshop

maandag 15 januari 2018, 12:00

Scheidrechtercoördinator Stefan Lammerse en scheidsrechter Frank Boomaars zijn zaterdag 13 januari een dag lang aanwezig geweest op de KNVB campus. Dit samen met andere scheidsrechters en coördinatoren op het gebied van arbitrage.

Aanleiding voor de uitnodiging is het keurmerk dat V.V. Zundert ruim anderhalf jaar geleden ontving van de KNVB.  Internationaal scheidsrechter Danny Makkelie had toen op sportpark De Wildert het KNVB|ARAG FairPlay certificaat overhandigt aan VV Zundert. Het certificaat is een kwaliteitskeurmerk voor professioneel arbitragebeleid. V.V. Zundert voldoet nog steeds aan de eisen.

Stefan en Frank werden bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van arbitrage, opleidingen en coördinatie. Eredivisie scheidsrechter Ed Janssen en wederom Danny Makkelie waren sprekers op dit evenement. Na het ontvangen van deze waardevolle informatie, mochten Frank en Stefan een kijkje nemen op de campus van de KNVB in Zeist. De beide heren waande zich als een kind in een snoepwinkel. Mooie faciliteiten en de historie van het voetbal waren ruimschoots te bewonderen.

Om het scheidsrechterprobleem tegen te gaan maakt VV Zundert al enkele jaren ‘werk van scheidsrechters’. Onder de bezielende leiding van scheidsrechtercoördinator Stefan Lammerse is het scheidsrechterskorps de laatste jaren flink gegroeid en is er een professioneel beleid opgezet. Het professionele arbitragebeleid is terug te zien in de begeleiding en opleiding van de clubscheidsrechters, de waardering en uitrusting van deze scheidsrechters en in de wijze waarop het arbitragebeleid een plek heeft gekregen binnen de vereniging.

VV Zundert is trots op deze certificering. Op dit moment hebben slechts 76 clubs in geheel Nederland deze certificering mogen ontvangen. Want zonder scheidsrechters geen voetbal.

Richtlijnen voor een FairPlay gecertificeerde vereniging

• Een opgeleide scheidsrechter coördinator
  • Een scheidsrechterscommissie
  • Minimaal twee keer per seizoen een bijeenkomst voor scheidsrechters
  • Alle wedstrijden zijn bezet met een scheidsrechter
  • 95% van de scheidsrechters is gediplomeerd
  • Scheidsrechters worden begeleid door opgeleide scheidsrechterbegeleiders
  • Kleding is beschikbaar gesteld voor scheidsrechters
  • Het clubarbitragebeleid is geborgd binnen de vereniging in een up-to-date clubarbitrageplan met een vast aanspreekpunt binnen het bestuur
  • Clubarbitrage staat op duidelijke plaats op de website, nieuwe informatie wordt regelmatig toegevoegd

Richting (buurt)verenigingen neemt de club een voorbeeldrol aan op het terrein van clubarbitrage. Denk aan het organiseren van een regionaal overleg

Hieronder een impressie van deze dag en de KNVB campus.