v.v. Zundert heeft er weer 13 scheidsrechters bij

zaterdag 25 mei 2024, 8:00

v.v. Zundert heeft er weer 13 jeugdscheidsrechters bij.

Als één van de weinige verenigingen in West Brabant heeft v.v. Zundert het KNVB ARAG FAIR PLAY certificaat. Een teken dat het goed zit met de op- en begeleiding van (jeugd) scheidsrechters en scheidsrechters coördinatoren. Dit jaar was de JO14-1 van V.V.Zundert aan de beurt om de Pupillen-scheidsrechters cursus te volgen.

Trainer-coach Tieme Verschuuren volgde de cursus met een groot deel van z’n elftal. Uiteindelijk behaalde zowel de deelnemende spelers als de coach het felbegeerde certificaat. Hieronder een verslag van de cursusavonden door Tieme.

Maandag 6 mei startten we met de cursus. We begonnen met een half uurtje kennis te maken en de belangrijkste spelregels door te nemen voor de pupillen. Vervolgens kregen we nog uitleg van een officiële KNVB scheidsrechter/cursist. Deze leerde ons dat je niet alleen spelleider bent, maar ook spelbegeleider. Dus leerden we dat naast het handhaven van de regels er nog veel meer bij komt kijken dan simpel op je fluitje blazen. Ook leerde hij ons dat het belangrijk is om door een combinatie van fluiten, hard praten en gebaren je beslissingen duidelijk te maken.

Dan was het dan tijd om voor de eerste keer de wei in te gaan en om de beurt een minuutje of 3 fluiten, we floten de wedstrijd tussen de JO11-1 en de JO11-2. Ondanks de spanning die vele scheidsrechters van tevoren hadden, heeft iedereen enorm goed gefloten. Nadat iedereen een stukje van de wedstrijd had gefloten, gingen we nog eventjes terug naar het jeugdhonk om te bespreken wat we allemaal bij elkaar hadden gezien, en toen zat dag 1 van de 2 er alweer op.

Zaterdag 11 mei hebben een aantal spelers van de JO14-1 al hun debuut als pupillenscheidsrechter mogen maken en hebben ze om de beurt een stukje van een pupillenwedstrijd gefloten. Dit deden ze uitstekend en de meeste bleken het ook nog eens leuk te vinden!

Een week later op maandag 13 mei stond dan de 2e bijeenkomst te wachten. We begonnen wederom met het herhalen van de belangrijkste regels en kregen nog een aantal extra tips en tricks om een betere scheidsrechter te worden. Toen mochten we op het veld laten zien wat we de afgelopen 2 keren hebben geleerd. JO11-2 – JO10-1 stond op het programma. Iedereen heeft een minuutje of 4 gefloten en deed dit uitstekend. Bij iedereen was vooruitgang te zien in vergelijking met vorige keer. Na de wedstrijd bespraken we hem kort na, waarna we een kort examen gemaakt hebben met een aantal vragen. Na nog een groepsfoto gemaakt te hebben is iedereen MET een pupillenscheidsrechters diploma op zak naar huis gegaan.

Aan alle spelers van de JO14: Bedankt voor de inzet en super goed gedaan allemaal! Wij hopen natuurlijk als vereniging dat jullie het leuk vonden en misschien wel geregeld wedstrijden willen fluiten op de zaterdagmorgen.

Daarnaast wil ik ook Stefan Lammerse nog bedanken voor het mogelijk maken van deze cursus op de club, heel mooi dat dit kan en erg uniek.

Ook wil ik de cursist van de KNVB, Pieter Verbrug , bedanken voor zijn hulp en tips.