Vooruitblik op zondag

donderdag 19 september 2024, 18:00

Zundert start in ongewis tegen DOSKO

Ondanks een voorbereiding en een bekercampagne van drie duels is het nog onduidelijk waar Zundert staat. Over tegenstander DOSKO is eigenlijk exact hetzelfde vast te stellen. Kortom de spelers van de Roodzwarte harten TOTO staan direct voor een moeilijke opgave.

DOSKO is al in 1908 opgericht en kent een kleurrijke historie. Het speelde in de beginjaren van het profvoetbal in Nederland zelfs op dit hoge niveau, om in 1959 terug te keren naar de amateurs. Ook hier wisselen succesperiodes zich af met periode van terugval. Het zakte echt op drie seizoen in de jaren negentig na nooit verder weg dan de derde klasse. Zeer recent zat de ploeg uit Bergen op Zoom nog in een goede fase. In 2015-2016 eindigde het zelfs keurig in de middenmoot van de Hoofdklasse. Ongekend knap. Daarna volgde wat mindere jaren, met de afgelopen 2 seizoen zelfs 2 degradaties op rij. Hierdoor is het nu weer eens tijd voor DOSKO – Zundert

Vorig seizoen eindigde de ploeg voorlaatste met 11 punten. Twee overwinningen op nummer laatst Engelen en 5 remises waren de spaarzame lichtpuntjes. Met 25 doelpunten voor en 64 tegen was degradatie een feit. Het jaar ervoor in de eerste klasse werd de ploeg in het roodgeel ook voorlaatste. Toen werden nog wel 20 punten gesprokkeld. Al twee jaar haalt de ploeg meer punten in uitwedstrijden dan op het eigen sportpark.

De beker dit seizoen was ook nog geen succes. Een nederlaag tegen METO, een gelijkspel tegen WVV’67 en winst op NVS, betekenden een tweede plaats in de poule. Kortom de kracht van DOSKO is nog niet helemaal duidelijk.

Datzelfde kan van Zundert gezegd worden. Na overwinningen op Grenswachters en Achtmaal leek niets een soepel avontuur in de beker in de weg te staan. Afgelopen zondag bleek het jeugdige Zundert toch weer kwetsbaar. Er werd met 2-0 bij DEVO verloren. Net genoeg om koploper te blijven, maar een dreun was het wel. Zundert verloor maar weer eens op het moment dat het favoriet was. Toch zijn dit zaken die horen bij het leerproces van een ploeg in opbouw. Hopelijk laten onze mannen zondag in Bergen op Zoom zien snel te leren. De wedstrijd begint om 14.00 uur! HUP ZUNDERT!