Vooruitblik op zondag

donderdag 29 augustus 2024, 18:00

Voetballen op de grens

Waarschijnlijk is niemand in Zundert met de wedstrijd tegen Grenswachters bezig. De gemeente Zundert maakt zich op voor bloemcorso. Dé grens in Zundert. Dingen gebeuren óf voor óf na corso.

Zowel Zundert als Putte liggen fysiek op de grens met België. Toch is het geen grensoverschrijdend duel. Beide plaatsen zijn ondanks de Belgische invloeden op-en-top Nederlands. In Putte speelt de club met de toepasselijke en schitterende naam, v.v. Grenswachters.

Waar v.v. Zundert enkele jaren terug het negentigjarig bestaan vierde, kan de ploeg uit Putte al terugkijken op het eeuwfeest. In 2021 werd de honderdste verjaardag gevierd. Grenswachters heeft dus al een hele roemrijke geschiedenis achter zich. Het speelde hierin hoofdzakelijk in de vierde klasse met een enkele uitschieter naar boven zoals voor het laatste in 2016-2017. Maar ook duikelingen naar de vijfde klasse zoals afgelopen seizoen.

Door een nederlaag in de laatste wedstrijd van het seizoen tegen v.v. Groede eindigde Grenswachter op een nacompetitieplaats. In de play-off gingen de groengelen met 1-3 ten onder tegen OVV’67. Daardoor mag Grenswachters zich opmaken voor een seizoen in de vijfde klasse A.

De vereniging uit het grensdorp heeft het sowieso lastig. Toch houden zij dapper stand. Volgens voetbal.nl hebben zij dit jaar nog 4 senioren teams, namelijk één damesteam, één zaalvoetbalteam, één zaterdagelftal en dus één team op zondag. Daarnaast zijn er vijf jeugdteams ingeschreven. Een belangrijke functie heeft de club dus in de 3.845 tellende gemeenschap.

Grenswachters zal dus met DEVO, Achtmaal en Zundert moeten gaan strijden voor een plaats in de volgende ronde. Grenswachters was vorig seizoen met 32 doelpunten voor en met 46 tegentreffers precies de nummer negen van deze kengetallen. De negende plaats was dan ook cijfermatig terecht.

Met een zevende en twee achtste plaatsen was het stabiel gedurende het jaar. Ook het verschil tussen uit en thuis was niet enorm, hoewel de 16 punten op eigen veld natuurlijk beter toonden dan de 11 punten in uitduels. Het viel nergens op in de data en had de pech dat het kwartje net de verkeerde kant opviel.

Zundert kwam één overwinning te kort om voor promotie naar de tweede klasse te mogen strijden. Dit zou ook te veel beloning voor een wisselvallig seizoen zijn geweest. De mutaties zijn bekend. Trainer Jan Hereijgers mag werken aan verjonging van het team, waar de competitie sterker lijkt qua deelnemers. Daarom is de beker een mooie verlenging van de voorbereiding die in Zundert altijd wat anders dan bij andere verenigingen verloopt vanwege bloemencorso. Op dinsdagavond zou het corso uit de benen moeten zijn en kan het seizoen echt van start.

Kom onze mannen aanmoedigen in Putte. De aftrap op sportpark de Buizerd aan de Koppelstraat is om 19.30 uur. HUP ZUNDERT!