Vooruitblik op zondag

donderdag 23 mei 2024, 18:00

Breskens – Zundert: lange rit voor de eer

Zundert mag komende zondag naar Breskens. Volgens Google Maps 130 kilometer enkele reis via Antwerpen en 1 kilometer minder via de Westerschelde tunnel. Een lange reis waar voor Zundert eigenlijk niet veel meer op het spel staat. Zundert staat zesde en kan zowel een plaatsje stijgen als zakken. Maar gevolgen heeft het verder niet.

Voor Breskens ligt dit totaal anders. Breskens is met VVR in gevecht voor rechtstreekse handhaving. Het doelsaldo van de club uit Rijsbergen is twaalf doelpunten beter dan dat van de tegenstander van Zundert. Breskens is dus afhankelijk van de uitkomst van de wedstrijd VVR – Virtus. Virtus dat bij winst nog wel de nacompetitie kan behalen in  theorie.

Breskens is een van de vele teams uit de staart van de ranglijst waar Zundert van verloor. Op 18 februari verloor Zundert met 0-3 in een wedstrijd waar weinig aan de hand leek. Een drietal uiterst fraaie doelpunten in de slotfase door invallers kantelde het spelbeeld en helaas ook het resultaat.

Breskens begon het seizoen met een overwinning, om vervolgens driemaal te verliezen. Hierdoor heeft het steeds achter de feiten aangelopen. De laatste vijf wedstrijden werd er echter niet meer verloren, waardoor het nu nog kans heeft om zonder nacompetitie het verblijf in de derde klasse te verlengen. De laatste nederlaag is dus zes wedstrijden geleden. Uitgerekend tegen de concurrent voor de veilige plaats VVR werd op 7 april met 3-0 verloren.

Breskens behaalde in 11 wedstrijden thuis 6 punten meer dan in 12 wedstrijden uit. Uit werd een aantal keer dik verloren, thuis is Breskens een stuk lastiger te passeren. Breskens is met 5 clean sheets sowieso de ploeg die het vaakst het doel schoon hield van de ploegen onder  de streep. De 33 doelpunten die Breskens heeft gemaakt, zouden een hogere plaats op de ranglijst kunnen opleveren, echter door de 48 tegentreffers zijn de huidige zorgen te begrijpen. Thuis moest maar 13 maal de gang naar het net gemaakt worden, uit maar liefst 35 keer.

Zundert zal moeten strijden voor de sportieve eer en plaats vijf of zes staat net iets mooier dan zevende. Verder kan een overwinning op Breskens voor volgend seizoen het verschil tussen een uitwedstrijd op 6 kilometer van sportpark de Wildert of een uitwedstrijd op 130 kilometer betekenen.

Hopelijk zijn er toch nog wat supporters die de reis naar Breskens willen maken. HUP ZUNDERT!