Vooruitblik op zondag

donderdag 4 april 2024, 18:00

Wernhout – Zundert: derby met uiteenlopende belangen.

Een voorbeschouwing zou een leuk vrijblijvend stukje moeten zijn om in stemming te komen voor de wedstrijd. Het blijkt op alle niveaus nog steeds gebruikt te worden om het elftal op scherp te zetten. Een foute uitspraak van een coach in aanloop naar een duel en de trainer van de tegenstander hangt het op in het kleedlokaal om de mannen extra te motiveren.

Daarom is de functie van clubwatcher een ongewild precaire rol in een mentaal proces. Vandaar dat ik er deze week voor kies om deze voorbeschouwing zo neutraal mogelijk te verwoorden, als een politiek verslaggever in Zwitserland.

Wernhout-Zundert en Zundert-Wernhout zijn mooie affiches. Veel dwarsverbanden tussen beide verenigingen. BN De Stem maakte al twee jaar op rij een rapportage over duellerende broers. Op het gebied van meisjesvoetbal gaat het al jaren niet meer tegen elkaar, maar mét elkaar.

De feiten over Wernhout dit seizoen. Wernhout behaalde net geen punt gemiddeld per duel. Het is met acht gelijke spelen wel de ploeg die het vaakste 1 punt overhield aan een wedstrijd. Zo ook in het eerste duel tegen Zundert. Wernhout begon met twee overwinningen en twee remises de competitie ijzersterk, maar is wat weggezakt. Het staat nu op de vermaledijde negende plaats. Een plaats die nacompetitie voor lijfsbehoud tot gevolg heeft. Schijf staat met 3 punten meer, maar een slechter doelsaldo nog binnen bereik. Wernhout is met 9 punten uit 9 thuisduels de minst presterende thuisploeg uit de derde klasse A. Op 19 november werd de laatste overwinning van dit seizoen behaald. Thuis tegen Virtus werd het 3-2. Toch is Wernhout een sterke en stugge ploeg die nooit opgeeft. De uitslagen kernmerken zich over het algemeen door kleine verschillen. Het doelsaldo van 23-32 is niet eens zo gek, het valt gewoon te vaak de verkeerde kant op.  Vooral het grote aantal gelijke spelen breekt de ploeg op. Al was de 1-1 in de absolute slotfase tegen Zundert een bejubeld punt, nadat het kort daarvoor op achterstand was gekomen.

Dan de feiten over Zundert. Zundert kan na de overwinning op Virtus weer omhoog kijken. Strijdend voor een plaats in de top vier is wel een serie overwinningen nodig. De prestatiecurve van de roodzwarte kent tot op heden dit seizoen te veel pieken en dalen. Klinkende overwinningen op de topteams worden opgevolgd door nederlagen tegen de staartploegen. Dat het nog kansrijk is, komt doordat de andere ploegen ook veel punten morsen. Met 32-25 staat Zundert kwam gemaakte doelpunten op de plaats die hoort bij de positie op de ranglijst. In tegenstelling tot voorgaande seizoenen krijgt de ploeg wel meer treffers te incasseren.

Kortom, Wernhout-Zundert, er is niets zinnigs over te zeggen. Het kan alle kanten uit. De vorm van de dag, een bal binnenkant paal erin of eruit kunnen de doorslag geven. Laten we hopen dat het een sportief spektakelstuk gaat worden voor de supporters. Vorig seizoen won Wernhout met 4-1. Laten we hopen op een andere uitkomst. Kom onze mannen steunen, dat hebben ze zeker nodig. HUP ZUNDERT!