Rick Nelemans is als scheidsrechter naar de Eerste Klasse gepromoveerd.

vrijdag 21 juni 2024, 17:30

Rick Nelemans is als scheidsrechter naar de Eerste Klasse gepromoveerd.

In navolging van Zundert 2 gaat ook Rick Nelemans een stapje hoger acteren. Hij is namelijk door de KNVB gepromoveerd naar de Eerste Klasse. Dit is vanaf volgend jaar een gemengde klasse met zaterdag en zondag teams. Net zoals de andere landelijke competities, de zogenaamde divisies. Wellicht kan Rick hier volgend seizoen ook zijn opwachting maken.

Rick is jarenlang als speler actief geweest bij v.v. Zundert totdat blessures roet in het eten gooiden. Fanatiek als Rick was, stortte hij zich op het fluiten. Zundert, dat arbitrage hoog in het vaandel heeft staan en zelfs ARAG FAIR PLAY gecertificeerd is, ondersteunde Rick hierin. Maar al snel viel zijn talent, overwicht en gezag op bij de KNVB. Dus al snel waren we hem “kwijt”.

Gelukkig is Rick nooit vergeten waar zijn roots liggen. Soms floot hij naast z’n KNVB wedstrijden ook nog wedstrijden voor v.v. Zundert en ook bij doordeweekse duels konden we regelmatig een beroep op hem doen. Ondertussen hield hij zijn conditie op donderdagavond op peil met de Trainingsbeesten van de overige senioren. Ook pikte hij hier de nieuwste tactische varianten op.

De loopbaan van Rick als scheidsrechter ging als een rechte lijn omhoog, totdat  corona om de hoek kwam. Hierna kwam er een beetje klad in de kansen om hogerop te komen. Toch is Rick erin blijven geloven en toonde hij karakter, zoals hij dat ook als speler liet zien. Het doorzettingsvermogen werd vorige week dus beloond met een promotie. Uit een groep van 18 scheidsrechters was Rick één van de twee gelukkigen, die deze stap mocht zetten.

Wij willen Rick feliciteren met deze knappe prestatie. Wij zijn trots dat hij al zover gekomen is. Rick, veel succes en plezier en wie weet wat de toekomst verder nog brengt.

Voor de leken op het gebied van arbitrage: hierbij nog informatie over het traject richting deze promotie. In het seizoen 2018-2019 promoveerde Rick naar groep E en nu dan naar groep D. Dat is de hoogste groep binnen district Zuid en dit is vanaf seizoen 2023-2024 een gemengde klasse. Sinds seizoen 2023-2024 is dit zowel op zaterdag als zondag met wedstrijden in de Eerste Klasse en mogelijk ook in de Vierde Divisie. Hierbij wordt vaak ook voor een volledig neutrale leiding gekozen, dus met het fenomeen “punten pakkende clubgrensrechter” zal hij minder in aanraking komen.

Het afgelopen seizoen ging volgens Rick “goed en constant” en hij ontving dan ook uitstekende rapporten van de rapporteurs. Deze cijfers worden samen met de spelregeltoetsen in een heuse ranglijst bijgehouden. De beloning voor het goede seizoen volgde met de aanstelling in de finalewedstrijd op zondag 16 juni 2024 voor promotie naar de tweede klasse tussen EGS'20 1 en SV Budel 1 op neutraal terrein bij Wilhelmina'08 in Weert. Achteraf was dit ook voor Rick een  beloning, omdat bij de KNVB toen al bekend was dat Rick op de tweede plaats stond en dat dat promotie naar de Eerste Klasse betekende. Afgelopen woensdag volgde de bekendmaking en de bekroning voor zijn uitstekende seizoen!

Voor het bericht en de ranglijst: zie pagina 8, nummer 2. Rick staat daar met 92,16  van de maximaal 100 te behalen punten. Een keurig rapportcijfer!