Jeugdteam in de spotlights

vrijdag 24 mei 2024, 8:00

Deze week in de rubriek “Jeugdteam in de spotlights” de laatste woorden over het afgelopen seizoen van trainer / coach Jacco de Bil. Mooi om te zien hoe betrokken, enthousiast en gedreven Jacco op jonge leeftijd al is. Echt een voorbeeld van een clubjongen met het roodzwarte hart op de juiste plaats.

Afsluitingsspeech v.v. Zundert JO19-1 seizoen 2023/2024

Ja jongens, waar moet ik beginnen? Wat een seizoen hebben we achter de rug hè. Vol pieken en dalen, maar wel alles samen beleefd. Het aantal spelers werd vanaf het begin van het seizoen aanzienlijk kleiner, waar we de rest van het jaar nog last van hadden. Ik kan me nog wel herinneren dat mensen ons een beetje uit lachte, want “hoe kun je nu met deze O19 2e klasse gaan voetballen?” Het was in het begin ook even wennen aan deze nieuwe samenstelling. Aan de manier van spelen werd ook nog enorm gesleuteld. Hier en daar ook nog eens een selectiespeler die mee deed. Toch hebben we onszelf in de eerste fase goed staande gehouden. De eerste twee wedstrijden scoorden we vier doelpunten en speelde we twee keer gelijk. Geen verkeerde start. Ondertussen kende we wat ups en downs, maar bleven we samen volop in de strijd gaan. Vervolgens sloopte we nog DSE en TVC om een knappe tweede plaats te bemachtigen. In de tweede fase boekte we een knappe overwinning op een ijzersterk Unitas. Vervolgens deden we onszelf tekort in de wedstrijd tegen Krabbendijke. Na twee zakelijke overwinningen, stond ons ineens de kampioenswedstrijd te wachten. Weten jullie nog hoe ze over ons dachten? Juist, en nu konden we onszelf kronen tot kampioen van de tweede klasse in een derby tegen Wernhout. In een knotsgekke wedstrijd waar van alles gebeurde draaiden we het in de laatste minuten om en werden we kampioen! Sterker nog, we waren ongeslagen, waardoor we naar de eerste klasse mochten.

Ondertussen was het tijd voor wat ontspanning en zijn we op trainingskamp gegaan in Maastricht. Een hevige sneeuwbui trof ons land, maar dat mocht de pret niet drukken. In plaats van dat we gingen trainen hebben we door de sneeuw lopen banjeren. Een enorm geslaagd weekend met gezelligheid, alcohol en vrouwen wat mij betreft.

Over de 1e klasse zullen we het maar niet te lang hebben, maar wat was ik apetrots dat ik met onze O19 mocht uit komen in de 1e klasse. Ondanks de resultaten hebben we wel laten zien wat we kunnen, dominant zijn en ondertussen goed voetbal spelen. Dit begon al bij Kapelle, waarin we continu de bal hadden en veel in de combinatie voetbalde. Helaas zijn we wel laatste geworden, maar hier hebben we allemaal van kunnen leren.

Ik wil nog even dit moment gebruiken om de staf te bedanken, want zonder jullie was dit allemaal niet gelukt. Antoine en Erwin, jullie hebben mij de afgelopen twee jaar enorm gesteund en jullie hebben van mij een betere trainer, coach en een beter mens gemaakt. John, jij hebt het team enorm ondersteund dit jaar door jezelf in te zetten als vlagger. Je bent altijd bij het team betrokken en voelt je verantwoordelijk voor je bijdrage. Iedere staf heeft iemand zoals jou nodig. Ook Ruud wil ik nog bedanken, je ongefilterde mening en vlijmscherpe analyses houdt de staf scherp en met beide benen op de grond. Mannen, bedankt!

Goed, tot slot. Ik ga het nogmaals benadrukken, want ik ben enorm trots op wat wij als team hebben bereikt dit jaar. Ik heb immens van jullie genoten en de ontwikkeling die jullie als team hebben doorgemaakt is een applaus waard. Voor sommige van jullie is dit de laatste keer dat ik voor de groep sta en diegene wens ik het allerbeste toe in de toekomst. Voor de anderen; ik kijk enorm uit naar volgend seizoen en ik heb er zin in om wederom met jullie aan de slag te gaan om naar mooie doelen toe te werken!

Jongens bedankt!

Groetjes,