HOOFDKLASSE voor Zundert A1!

dinsdag 28 mei 2013, 22:10

SC Gastel versloeg BSC in de eerste wedstrijd met 1-0. Zundert mocht vervolgens als eerste aantreden tegen BSC. Hoewel BSC voor haar laatste kans streed, was het Zundert dat beter begon. Met het technisch vaardige trio Frenk-Olivier-Toufik op het middenveld probeerde Zundert voetballend kansen te creëren. Dit leverde in de 10e minuut de eerste grote kans op, toen linksback Pieter op zijn flank goed doorging en een ingooi verdiende waaruit Thijs bedient werd en deze rondde keurig af: 1-0 Zundert.  Enkele minuten later wordt BSC voor het eerst echt gevaarlijk wanneer een snelle spits de Zundert verdediging achter zich laat, zijn schot wordt echter door de teruggekeerde verdedigers geblokt. Zundert blijft echter de bovenliggende partij en weet uit een corner een volgende kans te creëren: deze wordt door Frenk net naast gekopt. Uit de daarop volgende BSC aanval ontstaat door een steekbal een levensgrote kans voor de spits die hij koeltjes benut: 1-1. Zundert lijkt hierdoor even van slag, want uit de daarop volgende Zundert-aftrap weet BSC weer te scoren!! 1-2. Tegen het einde van de eerste 25 minuten weet Zundert zich goed te herstellen. Net voor rust onderschept het middenveld van Zundert de bal en zet een goede counter op waarbij Thijs de buitenspelval net omzeilt en met een subtiel, bijna Bergkampiaans stiftje de keeper verschalkt. Met deze 2-2 gaat men rusten.

In de tweede helft komt het eerst echte gevaar van de rood-zwarten (die overigens in het witte uit-tenue speelden): een afstandschot van Olivier wordt echter tot corner gedevieerd door een BSC verdediger. Wederom is het Zundert dat haar aanvallende intenties laat zien en dit levert in de 3e minuut na rust een goede aanval op over rechts waarbij de vrijstaande Toufik in de 16 meter wordt gevonden en deze rond kalm af: 3-2. Vervolgens wordt het spel wat rommeliger aan beide kanten. Zundert verzuimt in deze fase een aantal keer de bal goed weg te werken, wat kleine kansjes voor BSC oplevert. Gelukkig is het Zundert dat in de 18e minuut de volgende goal maakt en een einde maakt aan de spanning. Met een 4-2 eindzege weet Zundert dat het aan een gelijkspel tegen Gastel genoeg heeft om te promoveren.

Ook in de wedstrijd tegen Gastel begint Zundert goed: men combineert goed op het middenveld en probeert via de flanken aanvallen op te bouwen. Gastel blijkt echter al snel een pittigere tegenstander dan BSC, door fel op de bal te zitten maken ze het Zundert lastig. Zelf probeert Gastel met directe ballen óf de snelle, handige flankspelers óf de sterke, balvaste spits te bereiken. Beide teams creëren geen echte grote kansen in de eerste tien minuten. Daarna komen er aan beide kanten wat kansen, Zundert kopt een keer in de handen van de keeper en Gastel komt er een keer gevaarlijk door maar Roy is razendsnel uit zijn goal om de dieptepass te onderscheppen. Het ontbreekt beide teams aan de eindpass en/of de afwerking: voorzet in de handen van de keeper, slap inkoppen, naast schieten etc. Door slecht uitverdedigen ontstaat er een levensgrote kans voor Gastel, maar de alleen voor de keeper staande spits bevindt zich volgens de neutrale grensrechter in buitenspelpositie en wordt afgevlagd. Voor rust krijgt Gastel door onnodig balverlies van VVZ op het middenveld een vergelijkbare kans (alleen voor de keeper) maar deze keer schiet de Gastelspeler naast. We gaan met een 0-0 stand rusten.

Gastel, wetende dat het moet winnen, begint fel aan de tweede helft. Ze sturen meer mensen naar voren en beginnen de Zundert defensie al vroeg onder druk te zetten. Zundert heeft het moeilijk zich onder de druk uit te voetballen: de passing is onnauwkeurig, wordt onderschept of men wordt in een buitenspelpositie aangespeeld. Gastel creëert zodoende enkele kansen, voornamelijk uit corners en vrije trappen. Zundert komt er een enkele keer wel goed uit en uit een van deze uitbraken ontstaat een goede kans voor Toufik na goed doorgaan van Pieter op de linkerflank. De Gastel keeper redt echter 2x goed. Ondertussen neemt de spanning (ook op de tribune) merkbaar toe: het spel wordt rommeliger en de overtredingen gemener. Zundert wordt naarmate het eindsignaal dichterbij komt steeds verder terug gedrukt op de eigen helft. Gastel weet dat het moet scoren, maar creëert nog geen echte levensgrote kansen. De laatste 10 minuten gaat Gastel steeds meer en meer de lange bal hanteren. Er volgen nog een aantal kansen voor Gastel: een scherpe voorzet vanaf links die bij de eerste paal door Roy onderschept kan worden en een bijna alleen voor de keeper staande Gastel speler die niet goed afrond door nuttig hinderen van de Zundert defensie (volgens Gastel op onreglementaire wijze). De laatste paar minuten zijn erg spannend en in de laatste minuut krijgt Gastel nog een vrije trap net buiten de zestien. Deze wordt gelukkig in de muurgeschoten en terwijl de bal afketst, fluit de scheidsrechter voor het eindsignaal.

Zundert A1 voetbalt volgend jaar in de hoofdklasse!!