G-jeugdvoetbal bij vv Zundert?

vrijdag 26 januari 2018, 9:00

Voor kinderen met een beperking zijn er in de gemeente Zundert nauwelijks mogelijkheden om georganiseerd te sporten. Bas de Cocq van Delwijnen, trainer en coach van onze JO9-3 en zelf vader van een dochter met het syndroom van Down, weet dit als geen ander. Net als hun leeftijdgenootjes hebben echter ook deze kinderen recht om sportief te bewegen.

Bas is in contact getreden met het bestuur en hen zijn verhaal verteld. Het bestuur voorziet graag in een maatschappelijke behoefte en is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor G-jeugdvoetbal bij de vereniging. Hiertoe is een werkgroep geformeerd bestaande uit Bas en Claudia de Cocq van Delwijnen (betrokken ouders en initiatiefnemers), Jacqueline Backx (jeugdvoorzitter), Martin van Erk (affiniteit met G-voetbal) en Dick Havermans (hoofdbestuur). Zij worden bijgestaan door Aschwin Versteijnen medewerker G-voetbal bij de KNVB KNVB regio Zuid 1.

De werkgroep kan ondertussen melden dat er een behoorlijke potentiële groep kinderen in de gemeente Zundert en omstreken woonachtig is om een G-jeugdvoetbalteam te formeren. Daarnaast zijn ook de eerste poppetjes bij de functies van trainers en begeleiders ingevuld.

Op dinsdagavond 20 februari wordt een informatieavond gehouden in de kantine voor ouders en belangstellenden.

De avond begint om 19:30 uur. Leden en niet-leden van onze vereniging, die interesse hebben om een (deel)taak binnen het G-jeugdvoetbal op zich te nemen zijn uiteraard ook van harte welkom!

Bij voldoende animo wordt in maart gestart met trainingen. In de toekomst zal mogelijk worden deelgenomen aan de door de KNVB georganiseerde competities.

Mochten de plannen slagen dan betekent dit een prachtige doorstart voor het G-voetbal binnen onze vereniging. Eind vorig seizoen stopte vv Zundert noodgedwongen na 28 jaar met het aanbieden van G-voetbal voor senioren. Een te beperkt aantal spelers, logistieke perikelen bij de Belgische G-voetballers en een tweede vereniging binnen de gemeente met G-voetbal voor senioren waren hier debet aan. In het kader hiervan benadrukt het bestuur en de werkgroep daarom dat opnieuw G-voetbal voor senioren binnen onze vereniging niet aan de orde is, maar dat de focus geheel op het G-jeugdvoetbal wordt gericht.